کد خبر : 23610
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۳

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار؛

رسانه‌ها در ارتقای کارایی بازار سرمایه اثرگذارند

رسانه‌ها در ارتقای کارایی بازار سرمایه اثرگذارند
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه رسانه‌ها در ارتقای کارایی بازار سرمایه اثرگذارند، گفت: رسانه‌ها نقش قابل توجهی در رفع عدم تقارن اطلاعاتی بازار سرمایه دارند.؛

اخبار توسعه- حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز (چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴) در هفتمین دوره جشنواره بورس و رسانه با تبریک هفته بازار سرمایه گفت: رسانه‌ها جایگاه ویژه‌ای در بازار سرمایه دارند.

او گفت: برگزاری رویدادهایی مانند جایزه شفافیت نیز با هدف دیده شدن تلاش فعالان این بازار انجام می‌شود.

صیدی با تاکید بر این‌که «شفافیت» مهم‌ترین ویژگی یک بازار کارا است، افزود: ماموریت بازار سرمایه، تسهیل تشکیل سرمایه است و این امر زمانی محقق می‌شود که حقوق سهام‌داران حفظ شود و سرمایه‌گذار انگیزه حضور در بازار را داشته باشد.

او اضافه کرد: بازار سرمایه کارا لزوماً به معنای عملکرد بهتر شرکت‌ها نیست، بلکه به معنای انتشار صحیح و اثرگذار اطلاعات است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تحولات حوزه اطلاع‌رسانی نسبت به گذشته بیان کرد: امروز به برکت فناوری اطلاعات و تلاش اصحاب رسانه، دسترسی به اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای امکان‌پذیر شده است، اما هم‌چنان با مسئله «عدم تقارن اطلاعاتی» به‌ویژه در بُعد محتوایی مواجه هستیم؛ موضوعی که فعالان بازار را دچار چالش می‌کند.

او گفت: در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران، علاوه بر خود واقعیت یک رویداد، نوع روایت آن و درکی که در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند نیز مؤثر است. گاهی یک خبر، به‌ظاهر خوب است اما اثر آن قبلاً در بازار منعکس شده و انتظارات تغییر کرده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: عدم تقارن اطلاعاتی فقط به زمان دسترسی به خبر محدود نمی‌شود، بلکه به نوع بیان، ادبیات، دقت در ارقام و شیوه انتقال محتوا نیز مرتبط است؛ چه در خبر نوشتاری، چه صوتی و چه تصویری. حتی یک واژه می‌تواند ادراک مخاطب را تغییر دهد و منجر به سود یا زیان سهام‌داران شود.

صیدی با اشاره به مسئولیت مشترک فرستنده و دریافت‌کننده خبر افزود: رسانه باید دقیق، شفاف و بی‌طرف باشد و مخاطب نیز با تفکر و تحلیل، اطلاعات را ارزیابی کند. در غیر این صورت، ثروت به‌واسطه اخبار نادرست یا برداشت غلط، بین گروه‌ها جابه‌جا می‌شود.

او بر لزوم همکاری نهاد ناظر و رسانه‌ها برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی تأکید کرد و گفت: ارتقای کارایی بازار، حتی به میزان اندک، هدف همه بازارهای جهان است و نقش اصحاب رسانه در این مسیر، بسیار مهم و تأثیرگذار است.

صیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با ذکر خاطراتی از گذشته اضافه کرد: زمانی که بورس در خیابان سعدی بود صورت‌های مالی با ۳ تا ۴ ماه تاخیر به دست سرمایه گذاران می رسید اما امروز به مدد پیشرفت تکنولوژی اطلاعات به صورت لحظه‌ای به دست سهام‌داران می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.