حکمرانی آموزشی ایران در بنبست کمبود معلم

اخبار توسعه- کمبود مزمن معلم و کلاس، مدارس دونوبته و تعطیلیهای اجباری؛ صورتمسالهای که به «آیندهٔ سرمایه انسانی» گره خورده است. مهر به آخر رسیده و آبان نیز به نیمه پایانی نزدیک شده، اما در یکی از دبیرستانهای دولتی حاشیه جنوبشرق تهران، ساعتهای ریاضی هنوز سفید مانده بود. معاون اجرایی هر صبح دفتر را میگردد تا کسی پیدا شود که فقط برود سر کلاس.روزی ناظم میرود، فردا مربی پرورشی، هفته بعد، طلبهای با «قرارداد کار معین» وارد میشود تا فعلاً حضور «یک بزرگسال» در کلاس حفظ شود.دانشآموزان میپرسند «ریاضیِ واقعی کی شروع میشود؟» پاسخ، وعدهای است به «هفته بعد»؛ هفتهای که هنوز نیامده است.
این روایت شاید نمونهای از این وضعیت باشد اما باید باور داشت که تنها مورد نیست؛ نشانهای است از بحرانی ساختاری که از تهران تا خوزستان، از البرز تا سیستان کشیده شده است.
اکنون نیز درحالی که وزیر آموزش و پرورش ایران از کمبود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار معلم برای سال تحصیلی آینده خبر میدهد و گفته میشود که هماکنون ۱۵ درصد کلاسها را نیروهای حقالتدریس و حتی بازنشسته پر کردهاند.صورتوضعیت بحران؛ اعداد چه میگویند؟
کمبود معلم در ایران دیگر فقط تیتر یک گزارشهای رسمی نیست، بلکه واقعیتی روزمره در مدارس دولتی است. به گزارش اقتصاد ۲۴ و بنا بر اعلام رسمی مرکز پژوهشهای مجلس، برای مهر ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حدود ۱۷۶ هزار نفر کمبود معلم پیشبینی شده بود؛ آن هم با فرض استفاده حداکثری از بازنشستگان و نیروهای حقالتدریس.
همین گزارش نیز در ادامه از بازنشستگی حدود ۷۲ هزار نفر تا مهر ۱۴۰۳ خبر داده است. سال قبلتر یعنی در سال ۱۴۰۳ نیز وزارت آموزشوپرورش رسماً از کمبود حدود ۱۷۹ هزار معلم سخن گفته بود؛ کمبودی که بخشی از آن با جذب اضطراری جبران شد، اما به قیمت تراکم بالاتر کلاسها.
در کنار کمبود نیرو، بحران فضا نیز سایه انداخته است. چنان که بنا به برآورد کارشناسی سازمان نوسازی مدارس، کمبود انباشته کلاس در کشور به حدود ۱۰۲ هزار کلاس میرسد؛ با ۱۳ و نیم میلیون دانشآموز و بیش از ۵۳۴ هزار کلاس دایر.
بیشترین کمبود در استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، البرز و خوزستان ثبت شده است. از سوی دیگر، تعطیلیهای اجباری ناشی از آلودگی هوا و ناترازی انرژی، به پدیدهای مزمن بدل شده است.در سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴، مدارس کشور تنها در اثر این دو عامل ۲۴ روز مفید آموزشی را از دست دادهاند؛ چیزی معادل یک ماه کامل و در همین میان، پدیدهای تازه نیز رخ داده است: حضور طلاب در مدارس، که دیگر محدود به حوزه پرورشی نیست. به گزارش اقتصاد ۲۴، حدود سه هزار طلبه با «قرارداد کار معین» در مدارس مناطق کمبرخوردار بهعنوان نیروی آموزشی مشغول شدهاند؛ از زبان فارسی و انگلیسی گرفته تا علوم تجربی.
برچسب ها :آموزش و پرورش
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0