کد خبر : 23911
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۶

سخنگوی شهرداری تهران؛

افتتاح ایستگاه مترو سرباز در ماه آینده/ خبرهای خوبی برای کاهش زمان صدور پروانه در راه است

افتتاح ایستگاه مترو سرباز در ماه آینده/ خبرهای خوبی برای کاهش زمان صدور پروانه در راه است
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه فرایند صدور مجوز فرایندی میان‌دستگاهی است، گفت: الحمدلله با عزم جدی که دستگاه قضایی دارد امیدواریم بتوانیم با سرعت بیشتری این رفت و برگشت را با سازمان ثبت داشته باشیم؛

اخبار توسعه- عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران امروز (دوشنبه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۴) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در خانه روزنامه‌نگاران برگزار شد، در پاسخ به سوال اخبار توسعه مبنی بر اینکه “یکی از مشکلات و گلایه‌های شهروندان در مراجعه به شهرداری‌های مناطق، طولانی بودن زمان صدور پروانه بوده که شهردار تهران هم اعلام کرده بودند که ما به دنبال کاهش این زمان هستیم، آیا اتفاقی در این خصوص افتاده است؟” گفت: بحث مهم در مورد صدور پروانه این است که فرایند صدور پروانه، فرایندی کاملا متمرکز در شهرداری تهران نیست، به عبارتی، بخش‌هایی دارد که منوط به اعلام نظر یا تاییدات بیرون از شهرداری تهران است.

وی افزود: یکی از آنها، موضوع احراز هویت مالکیت است که مرتبط با سازمان ثبت می‌باشد. بخش‌هایی از این فرایند باید در بیرون از شهرداری تهران تاییداتی بگیرد و برگردد.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به عزم دستگاه قضایی در این خصوص، گفت: الحمدلله با عزم جدی که دستگاه قضایی دارد برای اینکه این مسئله سرعت و شتاب بگیرد و با توجه به الزام قانونی که وجود دارد که این سامانه در سازمان ثبت به روز و برخط شود، امیدواریم که این مسئله در آن سمت ماجرا بهبود پیدا کند و ما بتوانیم با سرعت بیشتری این رفت و برگشت را با سازمان ثبت داشته باشیم.

محمدخانی افزود: در مورد اینکه حالا این شرایط چه اتفاقی خواهد افتاد و چه برنامه‌ای در این حوزه هست، انشالله خبرهای خوبی در آینده خواهد آمد.

وی در مورد برقی‌سازی ناوگان عمومی نیز گفت: اظهارات یکی از اعضای شورای شهر در مورد عملکرد شهرداری در حوزه برقی‌سازی برای ما عجیب بود؛ بدون شک یکی از موانعی که در راه واردات اتوبوس‌های برقی وجود داشت، نوع عملکرد برخی از چنین افرادی بود که تمام تلاش خود را کردند تا در مسیر واردات این اتوبوس‌ها تأخیر ایجاد کرده یا از ورود آن جلوگیری کنند و با این وجود از برقی‌سازی انتقاد دارند. عادت به این رفتارهای سیاسی سخت است.

وی افزود: جالب اینجاست که همین افراد با اینکه خودشان سعی کردند از واردات جلوگیری کنند، امروز از آن انتقاد می کنند. برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از راهبردهای جدی و میان برد برای کاهش ترافیک و آلودگی هواست. با حمایت رئیس شورای شهر و بودجه مناسب، قرارداد برای واردات اتوبوس منعقد شد و ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی در سطح شهر در فعالیت هستند. با ورود ۱۱۰ دستگاه جدید، تعداد اتوبوس های برقی به ۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.

محمدخانی با بیان اینکه هماهنگی های متعددی با شرکت های مختلف برای ایجاد زیرساخت های برقی سازی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: دستگاه های شارژ در برخی نقاط تهران نصب شده و مردم می توانند در میدان آزادی و نقاط مرکزی شهر، خودروهای برقی خود را شارژ کنند.

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: تا زمانی که به نقطه تکمیلی برسیم، فاصله داریم اما در تلاش هستیم که ایستگاه های شارژ را با همکاری وزارت نیرو همزمان با واردات خودروهای برقی افزایش دهیم.

محمدخانی در ادامه در خصوص طولانی شدن روند اجرای برخی پروژه های عمرانی توسط پیمانکاران و پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری امکان استفاده از پیمانکاران خارجی دارد یا خیر؟، گفت: شهرداری تهران در این دوره حد و مرزی برای تصمیم گیری در خصوص اولویت رسانی برای خدمت به مردم نداشته است؛ در این مسیر هم فریب مافیای خودرو با شعار استفاده از توان داخلی را نخوردیم. ما در کنار خرید داخلی واردات اتوبوس ها و تاکسی های برقی را نیز انجام دادیم.

سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: در احداث خطوط جدید مترو نیز قراردادهایی با طرف چینی منعقد کردیم. در حوزه پسماند و خرید دستگاه زباله سوز 6 هزار تنی با چین به تفاهم هایی رسیدیم که با توافق با سازمان محیط زیست نیز همراه بوده است. در این بخش اصل موضوع پیمانکار داخلی یا خارجی نیست و باید نظم دهی صورت می گرفت که در حال انجام است. از سویی دیگر باید تغییری در سبک زندگی و فرهنگ این حوزه ایجاد شود که البته همین فرهنگ هم به ما مسئولان برمی گردد.

وی افزود: برخورد با پیمانکاران متخلف مدتهاست که آغاز شده و در معاونت خدمات شهری این موضوع با جدیت دنبال می شود. نیازی به پیمانکار خارجی نیست و پیمانکاران خوبی در بخش داخلی داریم که می توان از توان آنها استفاده کرد. اجازه دهید پس از طی هفت خوان واردات خودروهای برقی، هفت خوان زباله سوز را نیز طی کنیم و پس از آن در مورد استفاده از پیمانکاران خارجی بحث کنیم.

محمدخانی با بیان اینکه برخی از این دستگاه ها که به لحاظ تعداد تکالیف رتبه بالاتری دارند می توان گفت که نمره مردودی می گیرند، افزود: در این قانون سه وظیفه به عهده شهرداری قرار داده شده که به گواه رسانه ها، وظایف خود را انجام داده است. توسعه تعداد مراکز معاینه فنی که در این دوره به ۴۰ مرکز رسیده، توسعه فضای سبز که در این دوره تعداد بوستان ها و کمربند سبز را داشتیم. موضوع توسعه حمل ونقل عمومی که مهمترین اقدام و شاخص اصلی اقدامات شهرداری بوده است و در هر سه تکلیف موفق عمل کرده است‌. با این همه آیا باید همه انتقام ۲۲ دستگاه دیگر را از شهرداری بگیریم؟ گردن‌گیر و پذیرفتن مسئولیت دیگران توسط ما در این دوره شهرداری خوب است ، مثلا در تامین اتوبوس تکلیف اصلی به عهده وزارت کشور است. در این دوره بهره مندی کمی از اتوبوس های خریداری شده توسط وزارت کشور داشتیم و بخش قابل توجهی از اتوبوس ها را شهرداری مستقیما با بودجه خودش خریداری کرده است. بنابراین باید قانون را ملاک قرار دهیم و باید رسانه ها مطالبه از دستگاه ها را در بحث هوای پاک دنبال کنند.

وی در خصوص پروژه های در حال انجام و آماده افتتاح عنوان کرد: پس از افتتاح ایستگاه متروی مریم مقدس در ابتدای هفته، در ماه آینده افتتاح ایستگاه متروی سرباز را در خط ۶ خواهیم داشت. بعد از آن ایستگاه تختی را به عنوان آخرین ایستگاه خط ۷ داریم‌ که با این کار ۱۶۳ ایستگاه اصلی این خطوط ۷گانه به اتمام می رسد. ورودی ایستگاه ۱۷ شهریور به عنوان ایستگاه تقاطعی خطوط ۶ و ۷ می ماند که در بهار سال آینده به پایان می رسد و با انجام ان به ۱۶۴ ایستگاه می رسیم.

سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: در بخش جنوبی خط ۶ بحث توسعه را داریم و ایستگاه حرم در ابتدای سال آینده، به اتمام می رسد و در بخش توسعه ای بخش شمالی خط ۷ نیز حفاری ها در حال انجام است.

محمدخانی اضافه کرد: در حوزه فنی و عمرانی؛ اصلاح تقاطع ها را ادامه می دهیم. همچنین کل پروژه میدان فتح نیز تا اوایل دی ماه تکمیل می شود. بزرگراه شوشتری تا دهه فجر به‌افتتاح می رسد و فاز دوم بزرگراه بروجردی را نیز خواهیم داشت. علاوه بر این فاز دوم روددره فرحزاد و بخش اصلی میدان سپاه تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

محمدخانی در جواب پرسشی درباره کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی بیان کرد: بحث مهم در این زمینه این است که فرایند صدور پروانه، کاملا متمرکز در شهرداری نیست و در برخی مراحل به تأییدات بیرون از شهرداری بستگی دارد. یکی از انها موضوع احراز هویت مرتبط با سازمان ثبت است که با عزم جدی دستگاه قضایی و الزام قانونی برخط شدن فرایند سازمان ثبت، امیدواریم این فرآیند بهبود پیدا کند. در این مورد خبرهای خوبی داریم که در آینده اعلام می کنیم.

سخنگوی شهرداری تهران درخصوص آخرین وضعیت آرمستان های جدید تهران گفت: ظرفیت بهشت زهرای تهران در جنوب تهران همچنان قابل توجه است و پر نشده است اما باید به دلایل متعدد، موضوع آرامستان های جدید نیز انجام و پیگیری شود و علت این کار البته پرشدن و اتمام ظرفیت بهشت زهرا نیست و دلایل دیگری مانند دسترس پذیری و کاهش ترافیک در روزهای خاص و آخر هفته و دلایل فرهنگی دیگری دارد. در مورد جانمایی های آرامستان های جدید نیز باید معاونت خدمات شهری آخرین وضعیت را اعلام کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش ظرفیت تولید کننده های داخلی که توسط رییس شورا مطرح شد، عنوان کرد: پیگیری های دائمی رئیس شورا در این ۴ سال همیشه موثر بوده و هم جهت دهی کرده است و آقای چمران در هدایت مسیر بودجه به سمت حمل و نقل هم تاثیر بالایی در این ۴ سال داشته است. اما در مورد قرارداد با تولید کنندگان داخلی ، اگر تحولی در این زمینه انجام شده و ظرفیت تولیدشان بالا رفته، همین قراردادهایی که با آن‌ها داریم را انجام دهند و نیاز به قرارداد جدید نیست.

سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: درباره قراردادهایی که عمده آن‌ها در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ است، قرارداد با یکی از تولیدکنندگان داخلی ۴۷۴ دستگاه است اما ۲۳۹ مورد را تحویل دادند، در دیگر مورد ۱۶۶ دستگاه بود که ۳۲ مورد آن تحویل شده، یک مورد دیگر ۱۰۰۰ دستگاه بوده که ۶۱۰ دستگاه تحویل شده در حالی که تا اواسط سال ۱۴۰۳ باید تحویل می شد. در یک قرارداد دیگر از ۵۰۰ دستگاه ۲۸۰ دستگاه آن هنوز باقی مانده است‌. همچنین یک قرارداد برقی با تولیدکننده داخلی داریم که از ۱۰۴ دستگاه صفر مورد و در دیگر قرارداد از ۱۶۰ دستگاه صفر مورد تحویل شده است. علاوه بر این در بحث اتوبوس دوکابین نیز از ۲۰۰ دستگاهی که قرارداد داریم هیچ دستگاهی تحویل نشده است. ۵۵۰ دستگاه در قالب سه قرارداد داشتیم که چون عدم تعهد داشتیم شهرداری مجبور به فسخ قرارداد شد. ما آماده ایم متناسب با انجام تعهدات تولیدکنندگان داخل، پرداخت ها را انجام دهیم و همچنان پای این قراردادها هستیم.

محمدخانی درباره قطع درختان بیان کرد: این موج اخبار درباره قطع درختان در منطقه یک شکل گرفت در حالی که درمورد منطقه یک باید اعلام کنیم که حتی سال خشک شدن این درختان مربوط به این دوره از مدیریت شهری نیست. ما با پدیده خشکی برخی از درختان مواجهیم که برخی از آن‌ها ممکن است عامل انسانی داشته باشد و فعالان و سازندگان ساختمانی و مالکان اقدام به این کار کنند. برخی نیز ممکن ناشی از تعمیرات اقلیمی و کاهش بارندگی یا کهنسالی درختان باشد.

وی یادآور شد: وقتی درختان خشک می شوند مستعد تجمع آفات می شوند و اگر جابجا نشوند آسیب جدی به درختان زنده و سبز همسایه خود می زنند. به همین دلیل شهرداری بر مبنای نظارت‌ دقیق و همکاری با سایر بخش ها با قطع این درختان از تسری آفت به سایر درختان جلوگیری می‌کند. در منطقه یک بر همین اساس ناگزیر به این کار شدیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.