کد خبر : 22023
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۹:۴۸

یکی از مشکلات اصلی در کشور فقدان آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی رسمی از سوی نهادهای مسئول است

یکی از مشکلات اصلی در کشور فقدان آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی رسمی از سوی نهادهای مسئول است

اخبار توسعه- دکتر مجتبی واهب دبیر علمی کنگره جراحی های زیبایی سرپایی در این باره گفت:متأسفانه وزارت بهداشت یا سازمان نظام پزشکی تاکنون برنامه رسانه‌ای منسجم و پیوسته برای آگاهی‌بخشی به مردم در حوزه‌ی خدمات زیبایی نداشته‌اند. ما در انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تاکنون بیش از ۳۰ کلیپ آموزشی تخصصی و عمومی تولید

اخبار توسعه- دکتر مجتبی واهب دبیر علمی کنگره جراحی های زیبایی سرپایی در این باره گفت:متأسفانه وزارت بهداشت یا سازمان نظام پزشکی تاکنون برنامه رسانه‌ای منسجم و پیوسته برای آگاهی‌بخشی به مردم در حوزه‌ی خدمات زیبایی نداشته‌اند. ما در انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تاکنون بیش از ۳۰ کلیپ آموزشی تخصصی و عمومی تولید کرده‌ایم و آن‌ها را از طریق وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی انجمن و اعضا منتشر کرده‌ایم تا مردم بدانند چگونه پزشکان را از غیر پزشکان و همچنین صلاحیت‌ها را چگونه ارزیابی کنند و با عواقب مراجعه به مراکز غیر قانونی آشنا شوند و از تجربه تلخ بیماران آسیب دیده پند گیرند.

فراخوان به وزارت بهداشت برای اصلاح نظارت‌ها

دکتر مجتبی واهب فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی با انتقاد از نبود نظارت کافی بر مراکز زیبایی افزود:از مسئولان وزارت بهداشت تقاضا داریم تا نظام نظارتی مؤثر و بازدارنده بر مراکز جراحی و کلینیک‌های زیبایی ایجاد کنند. تمام اعمال جراحی باید در سامانه‌ای رسمی ثبت (رجیستر) شود تا مشخص باشد هر جراح در روز چند عمل انجام داده است. اگر فردی در یک روز بیش از ظرفیت منطقی عمل دارد، بدیهی است که خودش جراحی‌ها را انجام نمی‌دهد و باید پیگیری شود.

او ادامه داد:همچنین پیشنهاد ما نصب دوربین در اتاق‌های عمل با زاویه‌ای مشخص است تا ضمن حفظ حریم خصوصی بیماران، هویت افراد حاضر در حین جراحی ثبت شود. این اقدام می‌تواند به شفافیت، کاهش تخلفات و ارتقای اعتماد عمومی کمک کند.

هشدار صریح به مردم: «اینستاگرام» منبع انتخاب پزشک نیست

دبیر علمی کنگره جراحی های زیبایی سرپایی در یکی از سخنان کلیدی خود گفت:اینستاگرام بدترین و غیرمطمئن‌ترین بستر برای انتخاب پزشک است.
هیچ نظارت قانونی بر محتواها وجود ندارد، تصاویر فیک و دست‌کاری‌شده‌اند، و هر فردی می‌تواند بدون مدرک و تخصص، خود را پزشک زیبایی یا متخصص رشته پلاستیک معرفی کند.

او تأکید کرد: مردم باید تنها از طریق سایت نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران یا وب‌سایت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران از هویت و تخصص پزشک اطمینان حاصل کنند. اگر فردی در سامانه نظام پزشکی ثبت نشده یا تخصص او در حوزه‌ی مربوطه نیست، مراجعه به او می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

انتقاد از فعالیت بلاگرها و چهره‌های غیرپزشک در حوزه درمان

یکی از بخش‌های پرچالش نشست، به بررسی پدیده‌ی «بلاگرهای تبلیغاتی» و چهره‌های مشهور غیرپزشک در حوزه زیبایی اختصاص داشت.
دکتر مجتبی با انتقاد از اعطای مجوز به افراد غیرمتخصص گفت: هیچ منطق علمی وجود ندارد که یک سلبریتی، فوتبالیست یا چهره تبلیغاتی بتواند کلینیک زیبایی تأسیس کند و سپس پزشکان را به‌صورت اجاره‌ای به کار گیرد. سلامت مردم نباید قربانی منافع مالی یا تبلیغاتی شود. در همه دنیا حفظ سلامت یک جامعه اولین هدف تمام دستگاههای بهداشتی و درمانی است و ما نباید نسبت به این مهم کم توجهی کنیم

او تأکید کرد که باید جرم‌انگاری صریح تبلیغات بلاگری در حوزه درمان در دستور کار قرار گیرد و نهادهای مسئول مانع فعالیت تجاری و تبلیغاتی چهره‌های غیرپزشک در این زمینه شوند. اساسا حوزه درمان و جراحی زمینه تبلیغات نیست و نباید مردم را به این اقدامات تشویق کرد و چنین اقداماتی را ترویج کرد و بر عکس افراد دارای صلاحیت علمی و دارای مجوز باید بتوانند خود را به جامعه معرفی کنند تا بیماران در انتخاب خود به خطا نیفتند.

هدف اصلی کنگره: ارتقای دانش، نه ترویج عمل‌های زیبایی

در پایان نشست، دکتر مجتبی واهب هدف نهایی برگزاری این کنگره را چنین عنوان کرد:هدف ما ترویج جراحی‌های غیرضروری نیست؛ بلکه می‌خواهیم استانداردهای علمی را بالا ببریم و نگاه حرفه‌ای به حوزه زیبایی ایجاد کنیم.
جراحی پلاستیک زمانی معنا دارد که به بهبود کیفیت زندگی، سلامت روانی و اجتماعی بیماران کمک کند، نه صرفاً به انگیزه‌ی تغییر چهره یا مد.

کنگره روش‌های نوین در جراحی پلاستیک و زیبایی با مشارکت گسترده‌ی اساتید برجسته کشور، متخصصان بین‌المللی و حضور صدها پزشک و جراح فوق تخصص از سراسر ایران، تلاشی است در جهت ارتقای آگاهی علمی، نوسازی مهارت‌های تخصصی و صیانت از سلامت مردم در برابر موج تبلیغات نادرست.
برگزارکنندگان امیدوارند که نتایج علمی و توصیه‌های اجرایی این کنگره، مبنایی برای اصلاح سیاست‌های نظارتی، افزایش آموزش عمومی، و مقابله با تخلفات ساختاری در حوزه پزشکی زیبایی کشور باشد.

نظام تبلیغاتی باید حامی پزشکان قانون‌مند باشد، نه مانع آنان

دکتر واهب دبیر علمی کنگره ، با اشاره به لزوم بازنگری در مقررات تبلیغات پزشکی گفت:پزشکان متعهد که سال‌ها آموزش دیده‌اند و پروانه فعالیت دارند، نباید از اطلاع‌رسانی درست درباره خدمات خود محروم باشند. در شرایط فعلی، برخی فوق تخصصین جراحی پلاستیک بدلیل تشکیل پرونده های ناعادلانه قبلی و محدودیت‌های سخت‌گیرانه، هیچگونه فعالیت تبلیغاتی ندارند و این درحالی‌ است که همین عامل سبب شده فضای تبلیغاتی در اختیار افراد فاقد صلاحیت و پیجهای دلالان قرار گیرد.

وی با تأکید بر ضرورت تدوین نظام مجوزی چندمرحله‌ای برای تبلیغات افزود: حتی اگر پزشکی قبلا هم سهوا مرتکب تخلف تبلیغاتی شده باشد، باید ابتدا تذکر و فرصت اصلاح دریافت کند، نه برخورد قهری. هدف از قانون‌گذاری باید اصلاح، آموزش و ارتقای کیفیت اطلاع‌رسانی باشد، نه حذف صداهای حرفه‌ای. ما باید بین بحث تبلیغات و معرفی تفاوت قائل بشویم در حیطه جراحی پلاستیک و زیبایی لازم است که فوق تخصصین این رشته بتوانند خود و هنرشان را به جامعه معرفی کنند و ان کار جنبه تبلیغات نیست بلکه ماهیت معرفی این رشته است

به گفته او، یکی از گام‌های ضروری، تدوین فهرستی روشن از عبارات و خدمات مجاز تبلیغاتی برای هر رشته تخصصی است تا مرز میان اطلاع‌رسانی علمی و تبلیغ اغواگرانه مشخص شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.