کد خبر : 12596
تاریخ انتشار : شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹

از شعار «سلامت دستگاه گوارش را در اولویت قرار دهید» خبر داد/ پیشگیری از بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد چرب با تغذیه سالم

از شعار «سلامت دستگاه گوارش را در اولویت قرار دهید» خبر داد/ پیشگیری از بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد چرب با تغذیه سالم

انجمن جهانی گوارش از افزایش موارد ابتلاء و کاهش سن مبتلایان به سرطان‌های دستگاه گوارش ابراز نگرانی کرده و جهت پیشگیری از گسترش بیماری‌‌های شایع، این انجمن که هر ساله یک موضوع را برای تمرکز و فعالیت انتخاب می‌کند، امسال شعار «سلامت دستگاه گوارش را در اولویت قرار دهید» را برای هفته سلامت گوارش انتخاب کرده است.

به گزارش خبرنگار اخبار توسعه، رئیس انجمن گوارش و کبد ایران با بیان اینکه بیشترین مراجعه افراد به مراکز درمانی مربوط به سیستم گوارش است، اظهار داشت: حدود ۳۵ درصد از کل سرطان‌های بدن مربوط به دستگاه گوارش و ۳۷ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از سرطان به دلیل مشکلات دستگاه گوارش است.

در  سال‌های اخیر مصرف غذاهای آماده گسترش پیدا کرده و بیشترین افرادی که هر روز غذاهای فست‌فود استفاده می‌کنند جوانان هستند. اساتید و متخصصین  گوارش، بر این عقیده اند که فست فودها، مهم‌ترین عامل ابتلاء به سرطان‌های دستگاه گوارش هستند و متأسفانه شاهد افزایش موارد ابتلاء و کاهش سن مبتلایان به سرطان‌های دستگاه گوارش هستیم. بنابراین اگر نخواهیم وضعیت تغذیه جامعه و به ویژه افراد جوان و نوجوان را، کنترل و اصلاح کنیم؛ قطعاً در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد خیل عظیمی از جوانان مبتلا به سرطان خواهیم بود که می‌تواند زنگ خطر برای نظام سلامت کشور محسوب شود.

 لذا در این راستا، انجمن جهانی گوارش جهت اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی در سطح جامعه در حال حاضر با همکاری ۱۱ استان و تشکیل کمیته علمی در سطح کشور را انجام می‌دهد. این کمیته از اساتید و فوق تخصص های گوارش تشکیل شده است که در این هفته با انجمن و در فرهنگ‌سراها در تهران و خانه‌های سلامت کل کشور جهت اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری همکاری دارند.

دکتر فرهاد زمانی رئیس انجمن گوارش و کبد ایران در هفته سلامت گوارش و کبد اظهار داشت: دستگاه گوارش سیستم وسیعی دارد و سلامت این دستگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما بررسی های نشان می دهد که بیشترین بیماری‌ها مربوط به دستگاه گوارش است که ناشی از تغییرات سبک زندگی و تغذیه افراد است.
رئیس انجمن گوارش و کبد ایران با هشدار به جوانان، گفت: تا حد ممکن از مصرف فست‌فود خودداری کنید چون به مروز زمان بیماری‌های التهابی روده و کبد چرب را به همراه خواهد داشت و کبد چرب نمادی از جسم ناسالم است. .

 وی ادامه داد: بر طبق آمار حدود ۳۵ درصد از کل سرطان‌های بدن مربوط به دستگاه گوارش و ۳۷ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از سرطان به دلیل مشکلات دستگاه گوارش است. این در حالی است که بیشترین آمار سرطان‌ها مربوط به روده بزرگ، معده و کبد چرب است که با تغییر سبک مناسب در تغذیه می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

وی در ادامه با اشاره به سلامت دهان و دندان گفت: باید به این موضوع که سلامت دهان و دندان بخش جدایی ناپذیری از سیستم گوارش است توجه نمود زیرا بسیاری از بیماری های مرتبط با گوارش، ارتباط مستقیم با سلامت دهان و دندان دارند.

دکتر زمانی با تأکید به اهمیت خواب منظم گفت: خواب کم و خواب بی کیفیت می تواند بر بسیاری از بیماری های گوارش و بخصوص بیماری های خود ایمن دستگاه گوارش تاثیر بگذارد و باید حداقل ۶ تا ۷ ساعت خواب منظم و مفید داشته باشیم.

دکتر همایون واحدی دبیر انجمن گوارش و کبد  نیز در همایش مشکلات و بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد گفت: بیماری‌های التهابی روده به دلیل تغییر وضعیت زندگی و بروز چاقی در ایران افزایش یافته بنابراین باید افزاد باید از مصرف فست فودها تا حد ممکن خودداری کنند و تغذیه سالم داشته باشند. در عین حال ضروری است مصرف مناسب کربوهیدرات‌ها برای پیشگیری از بیماری ها در لیست غذایی روزانه قرار گیرد.

 وی در ادامه  با بیان اینکه سرطان معده جزو شایع ترین و سرطان روده قابل پیشگیری‌ترین بیماری‌هاست، توضیح داد : با انجام آزمایش های مختلف می‌توان از روند این بیماری پیشگیری کرد .

دکتر واحدی خاطر نشان کرد: با رعایت رژیم غذایی درست و تحرک و ورزش مناسب . عدم مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها و درمان به موقع بیماری‌های گوارش می‌توان از بروز آسیب به ارگان‌های مختلف بدن پیشگیری کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.